Cele sapte CHAKRE si lumile superioare

Lumea europeana si continentul American au cunoscut pana acum 200 de ani extrem de putine informatii despre traditiile Orientului. Odata cu colonizarea Indiei, din interese preponderent economice, civilizatia apuseana a luat contact cu o cultura si o civilizatie fascinanta, care a generat multiple valuri de reforme religios spirituale in „lumea civilizata”. Prin impactul rapid avut de teosofia fondata de mediumul Helena Petrovna Blavatski si prin misiunile spirituale ale unor yoghini renumiti care au pornit pe caile Occidentului ca misionari, esoterismul hindus a ajuns rapid in lumea noastra, prinzand radacini puternice mai ales in secolul al XX-lea, cand industrializarea masiva a inceput sa-si arate efectele cultural-spirituale neplacute.
Astazi Occidentul cunoaste zeci de directii si de scoli spirituale, majoritatea curentelor esoterice adoptand notiuni de baza provenite din limba sanscrita, limba prin intermediul careia au ajuns la noi doctrinele hinduse. Cunoasterea esoterica a preluat termeni precum karma, dharma, chakra (mai des folositi) sau dehavan, brahman, kamaloka (in literatura de specialitate). Desi a trecut mult timp de la aceste influente initiale, termenii din limba sanscrita au fost preferati fata de termenii inexacti din limbile europene actuale.
Daca ne apropiem de cunoasterea chakrelor, trebuie sa stim ca termenul chakra inseamna in limba sanscrita roata. Cuvantul este atribuit in cunoasterea esoterica organelor noastre superioare invizibile privirii fizice, pe care le poseda fiecare om pentru a percepe lumi nevazute.
Indienii le-au numit roti (chakras) sau flori colorate de nufar, caci ele au o forma circulara si se rotesc in jurul unei axe, la unii oameni mai mult, in functie de nivelul lor de dezvoltare interioara. Exista chakre mai mari si chakre mai mici. In functie de importanta lor pentru functionarea corpurilor noastre fizic, sufletesc sau spiritual, ele au culori si roluri diferite. Acupunctura, spre exemplu, se bazeaza pe o cunoastere exacta a acestor roti care formeaza centri de energie vitala ce compun primul nostru corp nevazut, numit in esoterism corp eteric sau corp energetic. Marii meditatori se intereseaza in special de chakrele care compus corpul nostru sufletesc, numit si corp astral.

Chakrele cele mai mici sunt cateva zeci de mii si se formeaza ca un fel de noduli rotunzi, in fiecare loc unde fire de energie vitala se intersecteaza. Am putea sa-i comparam grosolan cu ganglionii, doar ca sunt mult mai mici si au mereu o structura rotunda. Acestea se afla in special la nivelul corpului eteric uman si animal.
Chakrele secundare sunt prezente si in coprul eteric si in organizarea noastra sufleteasca. Ele se afla la coate si genunchi, in palme si talpi, in dreptul umerilor sau omoplatilor si cateva de-a lungul trunchiului, pe partea stanga sau dreapta a corpului fizic. Centrii din palme si talpi sunt folositi mai ales pentru vindecari prin transfer de energie.
Chakrele principale sunt sapte la numar dupa traditia esoterica, urmand sa fie descris pe rand, de jos, de la baza coloanei vertebrale pana sus, spre crestetul capului. Ele sunt cel mai bine cunoscute de publicul larg interesat de esoterism, fiind organele care ne permit sa avem acces la perceptii de clarvedere sau la abilitati sufletesti noi. Vom descrie pe scurt fiecare chakra principala in parte, pentru a ne familiariza cu acestea.

Muladhara charka este prima chakra. Cuvantul „muladhara” in limba sanscrita inseamna „radacina” sau „baza”. Centrul se afla la jumatatea distantei dintre anus si sex. El este realmente o radacina a fiintei umane, caci prin aceasta chakra se creeaza principalele legaturi ale noastre cu Pamantul. Muladhara este asemenea unei palnii orientate in jos, asociata la indieni cu energia sexuala corelata cu sarpele Kundalini. Din acest centru pornesc spre crestetul capului trei canale principale de forte, unul central, paralel cu coloana vertebrala, iar doua laterale, numite traditional Ida si Pingala. In mitologie chakra este reprezentata ca un lotus rosu cu patru petale in care salasluieste dormind sarpele Kundalini, incolacit de trei ori si jumatate in jurul unui falus.
Swadhisthana chakra, chakra sacrala, s-ar traduce din sanscrita prin „roata locuintei proprii”. Ea se afla aproximativ la jumatatea distantei dintre pubis si ombilic, chinezii buddhisti plasand-o cu doua degete sub ombilic, iar unele scoli taoiste cu zece centimetri sub acesta. Swadhisthana se afla in plexul lunar al corpului, in zona primelor vertebre sacrale, fiind denumita si chakra lunara, deoarece este subordonata activitatii Lunii. E reprezentata printr-un lotus portocaliu cu sase petale, ce constituie sase functii sau aspecte ale emotionalului nostru.
Manipura chakra, „orasul bijuteriilor”, este chakra plexului solar si se afla aproximativ intre a douasprezecea vertebra toracica si prima vertebra lombara. Ea este reprezentata printr-un lotus galben cu zece petale-aspecte. Ea reprezinta fortele solare in om, fortele de digestie, de securitate si control, chiar forta de manipulare.
Anahata chakra, in traducere „nelovita”, este chakra inimii aflata intre primele vertebrele. Are culoarea verde si douasprezece petale, fiind reprezentata in traditia esoterica printr-o stea cu sase colturi, deoarece acest centru se afla la mijlocul dintre cele trei chakre ale Pamantului si cele trei chakre indreptate spre Cer.
Vishuddha chakra, in traducere „purificare”, este chakra gatului. Ea raspunde de domeniul comunicarii si intelegerii. Are saisprezece petale si este reprezentata printr-un lotus albastru.
Ajna chakra sau chakra frontala este supranumita si „al treilea ochi” deoarece, in mistica indiana, lotusul Ajna deschis reprezinta simbolul clarvederii. Ea este pozitionata intre sprancene si are doua petale, fiind reprezentata traditional prin culoarea indigo.
Sahasrara chakra, „chakra coroana”, este simbolizata printr-un lotus de lumina cu o mie de petale. Violet sau alb, a fost cunoscuta ca poarta spre lumea spirituala, spre legatura omului cu Cerul si cu zeii.

Din perspectiva unei cunoasteri spiritual stiintifice moderne, chakrele nu sunt doar centri energetici, cum ii numeste deseori esoterismul modern. Ele reprezinta organe sufletesti si spirituale care ne pot revela aspecte noi ale realitatii la care nu putem avea acces pana ce acestea nu se activeaza. Deschiderea unei chakre poate fi comparata astfel cu trezirea unui nou simt. Putem sa consideram ca in masura in care ochiul reveleaza omului o lume, iar auzul aduce spre constienta noastra aceeasi lume dar intr-o modalitate mult diferita, tot astfel si activarea unui nou organ sufletesc ne permite accesul la o adancire a cunoasterii lumii. Dezvoltarea chakrelor constituie subiectul unui articol urmator.

prof. Sebastian Stanculescu