SCOALA NE INFLUENTEAZA VIATA

A venit toamna si odata cu ea a inceput si scoala. Pentru parinti acest lucru a insemnat discutii si cheltuieli suplimentare pentru bugetul familiei, pentru copii emotii si revederea cu colegii, iar pentru ceilalti care nu mai sunt demult copii, dar nici copii nu au, au renascut amintiri. Abia la maturitate constientizam masura in care anumite intamplari din scoala ne-au influentat viata. Nu sunt cuvinte mari, este un adevar indiscutabil si verificabil.
Studiile intreprinse de specialistii in pedagogie au demonstrat ca rolul scolii nu trebuie minimalizat si ca educatia scolara motiveaza si sensibilizeaza elevul. Un cadru didactic nu este doar « un formator de oameni », ci un model pentru majoritatea elevilor, chiar daca acestia pot avea de la sapte la peste douazeci de ani. Indiferent de « rolul » pe care il joaca la un moment dat, profesorul nu le transmite numai valori cognitive ci si valori morale.
Nu exista o metoda mai buna de socializare si integrare decat prin intermediul scolii. Rolul scolii este determinant si ea reprezinta unitatea de baza a sistemului de invatamant. In tara noastra toate unitatile scolare isi desfasoara activitatea conform reglementarilor cuprinse in Legea invatamantului. Indiferent ca este institutie de stat sau particulara, scoala este destinata instruirii si educarii tinerei generatii.
Scoala de azi este rezultatul unei indelungi evolutii. A aparut in antichitate si a progresat calitativ pe masura dezvoltarii cunoasterii. O contributie deosebita a adus-o J.A. Comenius care a formulat pentru prima data principiile didacticii. Au urmat personalitati precum : Maria Montessouri, Piaget, Alfred Binet, Rousseau, etc. fiecare dintre ei aducandu-si contributia la ceea ce astazi numim educatia scolara. Cu timpul, scoala si-a largit din ce in ce mai mult sfera de cuprindere si este corect sa se asigure tuturor copiilor sanse egale pentru a se instrui. Dificultatile materiale insa isi pun amprenta si chiar schimba destine.

Sondaje si principii

Sondaje recente arata ca peste 60% dintre elevi sunt perceputi ca fiind obraznici, lenesi, dezinteresati si aproximativ doar 15% dintre elevi sunt inteligenti si constiinciosi restul, fiind considerati de nivel mediu. Cu toate acestea peste 90% dintre parintii chestionati doresc ca copiii lor sa-si continue studiile. In ciuda schimbarilor din societatea contemporana, scoala ramane principalul mijloc de realizare profesionala si sociala pentru tinerii din Romania.
Meseria de profesor nu se afla printre meseriile cele mai solicitate, dar este inca respectata, cu toate ca un cadru didactic nu obtine venituri proportionale cu efortul sau. Este o meserie care confera prestigiu si un anume statut social, vocatia fiind considerata motivul care sta la baza alegerii acestei meserii. Pentru cei care au « chemarea de profesor » satisfactiile sunt lucrul cel mai important. Cumva aceasta meserie se transmite, multi dintre actualii profesori avand parinti ( sau bunici ) profesori sau invatatori. Majoritatea provin din familii in care activitatile intelectuale au fost apreciate.
Salariile mai mici decat in alte domenii indeparteaza uneori pe barbati, care au pretentii financiare ceva mai ridicate si astfel, a devenit mai mult o profesie feminina. Se stie ca femeile pot fi mult mai expresive din punct de vedere afectiv, nemaivorbind de spiritul matern.
In scoala profesorul indeplineste mai multe functii : de organizator al procesului de invatamant, de membru al corpului profesoral, de educator. Este preocupat de transmiterea de cunostinte, priceperi si deprinderi, de implicatiile psihologice ale acestei transmiteri si de aplicarea principiilor didacticii. De el depinde trezirea (sau nu) a interesului elevilor, iar stimularea motivatiei poate fi un rezultat al muncii sale. Are obligatia de a observa, de a-si manifesta disponibilitatea de a asculta opinii si de a evalua. Este responsabil de transmiterea corecta a unui anumit volum de informatii, dar si de verificarea asimilarii acestora prin evaluarile periodice. Uneori greseste pastrand prea mult « distanta » impusa de functie. Copiii vad de multe ori in profesor un partener de invatare, iar crearea unei atmosfere de simpatie intre profesor si elevi, de siguranta si incredere in clasa, incurajarea succeselor fiecarui elev, le intareste increderea in propria valoare si le dezvolta aptitudinea de a analiza propriul comportament. Nu degeaba se spune ca scoala si comportamentul unor profesori pot schimba o viata. Nu trebuie sa se uite ca disciplina prin bataie trebuie eliminata. Psihologi de renume au demonstrat ca bataia nu e « rupta din rai », iar o simpla palma data unui copil este resimtita psihic de catre toata clasa. Avem nevoie de o scoala care sa ofere mediul unde respectul, increderea, siguranta si afectiunea sa fie elemente de baza si pentru copiii care nu le-au cunoscut in mediul familial. Este un lucru greu de realizat, dar absolut necesar. Putini stiu ca problemele din mediul familial influenteaza negativ comportamentul copiilor, cu timpul acestia devenind copiii-problema. Ei nu trebuie marginalizati, ci abordati cu mult tact si o infinita rabdare. Trebuie ajutati sa-si depaseasca problemele, sa se concentreze, sa asimileze informatiile, sa-si organizeze mai bine timpul disponibil. Astfel energia lor va fi canalizata pozitiv. Spiritul lor critic si atitudinea lor rebela se poate ameliora prin solicitarea repetata a punctului lor de vedere.

Motivatii si preferinte

Acasa unii copii prefera sa invete singuri intr-o camera retrasa fara sa fie deranjati de nimeni. Altii se concentreaza mai bine in prezenta unui adult sau ascultand muzica. Oricum dupa cincizeci-saizeci de minute de studiu pauza este o necesitate, mai ales pentru cei mici. Uneori activitatea intelectuala creeaza senzatia de foame. Durata optima a pauzei este de zece-cincisprezece minute in care se poate manca ceva, se poate face miscare, chiar dansa. La eventualele proteste ale celor mici ca pauza s-a incheiat, nu trebuie cedat insistentelor.
Pentru micutii scolari inceperea scolii poate fi insotita de bucurie dar si de multa neliniste. Copiii vor invata despre oameni din afara familiei lor si vor lua contact cu greutatile scolare, isi vor face noi prieteni. Este necesar ca un timp sa faceti lectiile impreuna, sa discutati despre temele pentru acasa, sa gasiti informatii si explicatii cat mai atractive. Memoria vizuala este una dintre cele mai durabile si este bine sa-i deprindeti sa foloseasca creioane colorate pentru a sublinia informatiile mai greu de memorat. Nu utilizati sistemul recompenselor pentru a-l motiva !
Modalitatile de lucru sunt diverse si este necesara o stransa colaborare cu cadrele didactice pentru alegerea a ceea ce i se potriveste fiecaruia in functie de temperament. Experienta unui copil care incepe scoala este influentata si de atitudinea parintilor fata de acest eveniment.
Pentru unii copii, mai sensibili emotional, inceperea fiecarui an scolar poate fi o problema si un stres. Emotiile se pot transforma in teama si acest lucru nu este greu de sesizat de catre parinti. Faceti in asa fel incat scoala sa devina si pentru ei un motiv de bucurie. Explicati-le cu multa caldura faptul ca exista copii care nu vor avea aceasta bucurie niciodata…

Mihaela-Theodora Popescu – editor online