TEST: Alo… Cum vorbim la telefon ?
Este neindoios ca astazi, mai mult ca oricand de-a lungul timpului, comunicarea este facilitata de micutul obiect, nelipsit din mana tuturor, fie ei bunici, femei, barbati si chiar copii ; iar cel care faciliteaza aceasta rapida comunicare, este in zilele noastre telefonul mobil, care face comunicarea usoara si eficienta. Astazi avem la indemana pe „ mobil ” internetul, meteo, cursul valutar si multe altele. Dar stim noi oare sa vorbim la telefon ? Raspunsul poate sa para simplu, pentru ca toti vorbim la telefon, dar nu intotdeauna stim sa folosim cuvintele potrivite si tonul adecvat. Am mai vorbit despre comunicare in articolele „Cuvintele pot rani” (click aici), dar si in „Comunicarea non-violenta” (click aici). Astazi va prezentam testul „Cum vorbim la telefon” , pentru ca dvs. sa va puteti evalua modul in care o faceti. Va fi interesant si veti afla lucruri noi despre dvs.
Pentru efectuarea testului, alegeti pentru fiecare intrebare litera raspunsului dorit, iar la sfarsit faceti totalul dupa tabelul de cotare a raspunsurilor.
1. Cate convorbiri telefonice aveti pe zi ?
a) 1 – 3
b) 4 – 6
c) 7 sau mai multe
2. Ce pozitie preferati cand vorbiti la telefon ?
a) Aplecati peste birou, rezemandu-va pe cot
b) In picioare
c) Asezat confortabil la birou
3. Ce faceti inainte de a forma numarul dorit ?
a) Imi notez aspectele esentiale pe care le voi aborda
b) Nu pregatesc nimic special
c) Ma gandesc ce obiectiv trebuie sa ating si ce mijloace trebuie sa folosesc
4. Cat de repede vorbiti la telefon ?
a) Vorbesc mai repede decat in mod obisnuit
b) Vorbesc mai lent decat intr-o convorbire fata in fata
5. In timpul unei discutii suna telefonul. Ce faceti ?
a) Ma angajez in convorbirea telefonica, lasandu-l pe interlocutor sa astepte
b) Il informez pe cel care ma cheama ca sunt ocupat
c) Dupa ce s-a prezentat, ii spun ca il voi suna
6. Cum preferati sa fie „ mediul telefonic ” ?
a) Prefer sa ma izolez
b) Ma adaptez bine
7. Care este lungimea convorbirilor telefonice ?
a) Variaza dupa natura convorbirilor
b) Nu sunt atent la timp
c) Imi impun limitarea convorbirilor
8. Telefonul suna la o ora neobisnuita, insa persoana a gresit numarul. Cum reactionati ?
a) Ii accept cu calm scuzele
b) Ii spun sa fie mai atent
9. Ce faceti daca va cheama seful in timp ce discutati la telefon cu un colaborator ?
a) Ii cer scuze colaboratorului si ma duc imediat la sef
b) Ma scuz in fata sefului si continui convorbirea
10. In timpul unei convorbiri telefonice apar si momente de liniste. Cum reactionati la ele ?
a) Caut rapid sa scurtez, revenind la tema discutiei
b) Spun cateva banalitati pentru a umple pauzele
c) Stiu sa folosesc momentele de pauza
11. Sunteti nervosi sau obositi. Cum va comportati la telefon ?
a) Stiu sa-mi disimulez dispozitia, starea
b) Vocea ma tradeaza, dar reusesc sa ma stapanesc
c) Nu ma mai controlez, ridic tonul, omit formele de politete etc.
12. Pentru ce folositi telefonul ?
a) Informatii privind anumite numere de telefon
b) Punctul a, plus chemarea unui taxi
c) Punctele a si b, plus telegrame, telefoane etc.
d) Punctele a, b si c, plus cumparaturi prin telefon
13. Ce faceti cand trebuie sa asteptati ?
a) Ma gandesc la alte probleme pe care le am de rezolvat in ziua respectiva
b) Parcurg in diagonala ziarul preferat, o revista etc.
c) Astept vocea interlocutorului
14. O voce necunoscuta va raspunde ca persoana lipseste. Cum reactionati ?
a) Nu prea stiu ce sa spun si inchid telefonul
b) Imi exprim nemultumirea
c) Improvizez un mesaj scurt, spun ca voi reveni sau comunic unde pot fi gasit
d) Ii explic problema mea
15. Ce parere aveti de enuntul : „ Surasul se aude la telefon, deci suradeti ? ”
a) Seamana a slogan
b) Este o afirmatie fara sens
c) Din punct de vedere psihologic este corect
d) In cazul videotelefonului inteleg, dar asa…
Cotarea raspunsurilor
Interpretarea rezultatului
• Peste 65 de puncte
Stiti perfect sa comunicati, atat fata in fata, cat si la telefon. Felicitari !
• Intre 40 si 65 de puncte
Chiar daca nu cunoasteti toate secretele de utilizare a telefonului, sunteti constient/a de rolul si efectele unei bune comunicari. Incercati sa va faceti un mic plan inainte de orice convorbire telefonica.
• Sub 40 de puncte
Acest rezultat este obtinut atat de cei care isi petrec viata la telefon, cat si de cei care au o aversiune psihologica fata de el.
Persoanele din prima categorie nu stiu sa-si dirijeze convorbirile si sa le integreze in momente favorabile, nu isi asculta suficient interlocutorul.
Pentru cei din a doua categorie, aversiunea fata de telefon poate proveni din lipsa unor abilitati generale de comunicare.
( Jeni si Filaret Sintion )
Coordonator material : Olivia Vatca
*Testul este preluat din culegerea „Psihoteste”, Editura Stiinta si Tehnica, Bucuresti, 1997.