Carta Europeana a Drepturilor Pacientilor
Cele 14 drepturi definite de Carta pacientului sunt :
1. DREPTUL LA MASURI PREVENTIVE :
Fiecare individ are dreptul la servicii adecvate pentru a preintampina aparitia imbolnavirilor. Serviciile de sanatate au obligatia de a urmari acest obiectiv prin ridicarea gradului de informare a publicului si efectuarea procedurilor de preventie la intervale regulate si in mod gratuit, pentru diferite grupuri de populatie cu risc crescut si prin asigurarea accesului tuturor la rezultatele cercetarii stiintifice si inovatiilor tehnologice.
2. ACCESIBILITATE :
Fiecare individ are dreptul la servicii de sanatate. Serviciile de sanatate trebuie sa asigure acces egal tuturor, fara discriminari legate de resurse financiare, domiciliu, tip de boala sau timp.
3. INFORMARE CORECTA :
Fiecare individ are dreptul sa primeasca toate informatiile referitoare la starea de sanatate, la serviciile de sanatate si cum sa le foloseasca precum si tot ce-i poate oferi cercetarea stiintifica si inovatia tehnologica. Profesionistii si toti furnizorii de ingrijiri de sanatate trebuie sa ofere o informare personalizata pacientului, adaptat in special particularitatilor religioase, etnice si lingvistice. Aceste informatii trebuie sa fie facute usor accesibile inlaturand obstacolele birocratice, educand furnizorii de sanatate, pregatind si distribuind materiale informative. Pacientul are dreptul sa-si vada dosarul medical, sa fotocopieze, sa puna intrebari si de a se corecta eventualele greseli.
Un bolnav internat are dreptul la o informare continua si detaliata, care poate fi garantata eventual de un « tutore ». Fiecare individ are dreptul la acces direct la informare asupra cercetarilor stiintifice, farmaceutice si inovatii tehnologice, fie din resurse publice, fie private, daca aceasta indeplineste criteriile de corectitudine si transparenta.
4. CONSIMTAMANT INFORMAT :
Fiecare individ are dreptul la toate informatiile care ii pot permite sa participe activ in luarea deciziilor referitoare la sanatatea proprie ; aceasta informare este o conditie prealabila oricarei proceduri sau tratament, inclusiv participarea la o cercetare stiintifica. Furnizorii de sanatate trebuie sa ofere pacientului toate informatiile referitoare la tratamentul sau operatia care urmeaza sa fie facute, inclusiv asupra riscurilor asociate, efectelor secundare si alternativele existente. Aceasta informare trebuie facuta cu suficient timp inainte (cel putin 24 h) si intr-un limbaj accesibil, pentru a permite participarea activa a pacientului la luarea deciziei. Bolnavul are dreptul sa refuze un tratament sau o interventie medicala sau sa-si schimbe optiunea in cursul tratamentului.
5. ALEGEREA LIBERA :
Fiecare pacient este liber sa opteze intre diferite alternative
terapeutice sau intre profesionisti/medici, pe baza unei informari corecte. Serviciile de sanatate au obligatia de a garanta acest drept, oferind pacientului informatii asupra diferitelor centre sau medici capabili sa asigure un anumit tip de tratament si rezultatele obtinute precum si inlaturarea obstacolelor care ar putea limita exercitarea acestui drept.
6. RESPECTUL INTIMITATII SI CONFIDENTIALITATEA :
Fiecare individ are dreptul ca orice informatie personala referitoare la starea lui de sanatatea si eventuale proceduri diagnostice si terapeutice, sa ramana confidentiale, precum si intimitatea lui sa fie protejata in timpul efectuarii acestora.
7. RESPECT PENTRU TIMPUL PACIENTULUI :
Fiecare individ are dreptul sa primeasca tratamentul de care are nevoie, intr-o anumita perioada de timp, in functie de gradul de urgenta al bolii.
Serviciile de sanatate trebuie sa garanteze pentru fiecare accesul la serviciile de care are nevoie si cand aceasta nu se poate face, includerea imediata a bolnavului pe liste de asteptare, care, la cererea acestuia, pot fi consultate cu conditia respectarii dreptului la confidentialitate.
8. RESPECTAREA STANDARDELOR DE CALITATE :
Fiecare pacient are dreptul sa acceada la servicii de calitate ridicata pe baza specializarii si respectarii unor standarde precise. Aceste standarde trebuie precizate de organizatii profesionale revazute si reevaluate periodic.
9. SIGURANTA :
Fiecare pacient are dreptul sa fie protejat impotriva unor eventuale
accidente sau leziuni produse de proasta functionare a serviciilor de sanatate, malpractica medicala si greseli, si trebuie sa i se asigure dreptul la acces la servicii si tratamente care indeplinesc standardele de siguranta. Garantarea acestor drepturi impune spitalelor si tuturor serviciilor de sanatate sa asigure conditii optime de functionare a aparaturii, iar operatorii respectivi sa fie pregatiti in mod corespunzator. Diferitii profesionisti medicali au responsabilitatea reala a sigurantei tuturor fazelor si elementelor tratamentelor aplicate si totodata obligatia de a avea o educatie/formare medicala continua, care sa le permita evitarea erorilor. Personalul medical care a informat superiorii asupra unor riscuri posibile, sunt protejati fata de posibilele consecinte adverse.
10. INOVATIE :
Pacientul are dreptul la proceduri noi de diagnostic si tratament, in
concordanta cu standardele internationale si fara constrangeri de natura economica sau financiara. Serviciile de sanatate au datoria de a promova si sustine cercetarea biomedicala si rezultatele cercetarii sa fie facute cunoscute publicului larg.
11. EVITAREA SUFERINTEI SI DURERII CARE NU SUNT JUSTIFICATE :
Serviciile de sanatate trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a evita producerea unor suferinte sau dureri nejustificate cum sunt oferta pentru tratamente paliative si simplificarea accesului la aceste servicii.
12. TRATAMENT PERSONALIZAT :
Pacientul are dreptul la programe de diagnostic si tratament adaptate cerintelor individuale, in care criteriile economice nu trebuie sa prevaleze asupra dreptului de ingrijire.
13. DREPTUL DE-A MANIFESTA NEMULTUMIREA :
Pacientul are dreptul sa se planga oricand a suferit un prejudiciu sau o leziune in mod nejustificat, precum si dreptul de a cere explicatii. Serviciile desanatate trebuie sa prevaleze exercitarea acestui drept prin oferirea de informatii asupra drepturilor pacientului care sa-i permita sa recunoasca violarea lor si saformuleze eventuala plangere/reclamatie.
Aceasta reclamatie trebuie sa fie urmata, intr-o rezonabila perioada de timp, de un raspuns detaliat din partea autoritatilor sanitare responsabile.
14. DREPTUL DE A FI COMPENSAT :
Pacientul are dreptul de a primi o compensatie suficienta, intr-o perioada rezonabila de timp, intotdeauna cand a avut de suferit fizic, moral sau psihologic din partea unui serviciu de sanatate, indiferent de cauza (de exemplu o asteptare excesiva sau in caz de malpraxis) chiar si atunci cand responsabilitatea nu poate fi stabilita cu certitudine.
*Citeste si “Drepturile pacientilor in Romania” – click aici