Evaluarea inteligentei emotionale la adulti

Data 2010/2/28 20:33:45 | Categorie: Info-TESTE

TEST: Evaluarea inteligentei emotionale la adulti

Timp de decenii s-a pus un accent deosebit pe unele aspecte ale inteligentei, cum ar fi : rationamentul logic, aptitudinile matematice, abilitatile spatiale, intelegerea verbala sau a analogiilor si altele. In acelasi timp s-a observat ca multi dintre posesorii unui IQ foarte ridicat nu aveau succes in viata ; ceva lipsea. Si acel ceva care lipsea era inteligenta emotionala, un element foarte important al inteligentei. Inteligenta emotionala este capacitatea personala de a identifica si gestiona propriile emotii in raport de familie, cariera, educatie etc. Finalitatea ei consta in atingerea scopurilor personale, fara a intra in conflicte interpersonale sau chiar in conflict cu Sine. Dezvoltarea inteligentei emotionale ne permite sa ne punem in valoare aptitudinile personale, creativitatea si ne poate asigura reusita in viata. Exista pe la altii o vorba care spune ca : „IQ face sa fii angajat ; EIQ face sa fii promovat” ( unde IQ = coeficientul de inteligenta si EIQ = coeficientul de inteligenta emotionala ). Astfel, o persoana cu un IQ mai redus poate sa obtina rezultate superioare celui cu un IQ mai ridicat, daca inteligenta emotionala a celui de al doilea nu este indeajuns de dezvoltata. Un rol important in aceasta dezvoltare il are empatia, capacitatea care ne face sa intuim si sa recunoastem emotiile altora, nu traindu-le neaparat, ci intelegandu-le prin prisma propriilor experiente. Cati dintre noi isi gestioneaza corect emotiile, nu putem sti, dar putem afla. Puteti face aceasta completand testul de mai jos si, daca doriti, nu inainte de a fi citit si articolul „Alfabetizarea emotionala” ( click aici ). Este important sa raspundeti sincer la intrebarile de mai jos, care pot sa para ciudate ; nu este indicat sa spuneti ce credeti ca este bine, ci, anume, ceea ce simtiti dvs., cum credeti ca ati reactiona dvs. in conjuncturile date, chiar daca nu ati fost pusi in astfel de situatii.

1) Zburati cu avionul si se produce o turbulenta care scutura bine aparatul de zbor ; ce faceti ?
a) Continui sa tricotez sau sa citesc sau sa ma uit la film.
b) Caut instructiunile de alerta, caci sunt ingrijorat/a.
c) Sunt ingrijorat/a dar continui sa... (tricotez, citesc, ma uit la film).
d) Turbulenta ? N-am observat !

2) Un copilas plange pentru ca ceilalti nu vor sa se joace cu el ; ce faceti ?
a) Nu ma bag intre copii.
b) Il invat ce sa faca pentru ca ceilalti sa se joace cu el.
c) Ii spun: „Hai, nu mai plange !”.
d) Incerc sa-l distrag, aratandu-i o jucarie sau un truc.

3) Ati luat o nota proasta la scoala/facultate, care va poate face sa pierdeti bursa. Ce faceti ?
a) Imi fac un plan de studiu pentru materia respectiva.
b) Imi propun sa iau o nota mai buna.
c) Nimic. Am note mari la alte materii.
d) O sa vorbesc cu profa sa-mi dea o nota mai mare.

4) Sunteti agent de vanzari prin telefon ; azi toti clientii v-au inchis in nas, sunteti descurajati ; ce faceti ?
a) Imi spun ca pentru azi ajunge ; maine poate fi mai bine.
b) Incerc sa vad unde gresesc.
c) Continui sa dau telefoane, schimband „textul”.
d) Caut alt serviciu !

5) Sunteti conducatorul unei organizatii pentru egalitate etnica si rasiala. Cineva spune un banc rasist ; ce faceti ?
a) Nimic. E doar un banc !
b) Il chem. In biroul meu si-i trag o sapuneala.
c) Ii spun pe loc ca acest fel de banc este nepotrivit si nu il tolerez in organizatia noastra.
d) Ii sugerez sa urmeze un curs de educatie privind diversitatea etnica.

6) Sunteti in masina unui prieten ; alta masina este cat pe-aci sa va accidenteze. Prietenul este furios. Ce faceti ?
a) Ii spun ca, de vreme ce n-am patit nimic, mai bine sa uitam incidentul.
b) Incerc sa-i distrag atentia, amintindu-i ceva placut.
c) Ii dau dreptate; si eu cred ca ala este un nenorocit.
d) Ii amintesc ca si eu am patit o data fa fel, dar m-am calmat, gandind ca, dupa cum conduce, sigur soferul ala ajunge la Urgenta sau... morga.

7) In cuplul dvs. intervine o cearta, care degenereaza in violenta verbala si atacuri la persoana, din partea amandurora. Ce este cel mai bine de facut ?
a) Sa luam o pauza de 30 minute si apoi sa continuam discutia.
b) Sa opresc cearta ; nu conteaza ce spune celalalt/a.
c) Sa imi cer scuze si sa-i cer si partenerului/ei sa faca la fel.
d) Sa ma opresc, sa ma gandesc si apoi sa-mi precizez punctul de vedere.

8) Sunteti sef de echipa, aveti o problema nepravazuta, careia trebuie sa-i gasiti o rezolvare creativa. Ce faceti intai ?
a) Notez etapele de parcurs spre rezolvare.
b) Cer oamenilor din echipa sa-si faca timp sa se cunoasca mai bine.
c) Cer pe loc fiecarui om din echipa idei pentru rezolvare.
d) Organizez un brainstorming, cerand oamenilor sa spuna orice idee de rezolvare le trece prin minte, oricat ar parea de fantastica.

9) Aveti un copil timid ; inca de mic a fost sensibil, mereu se temea de oameni si locuri straine. Ce faceti ?
a) Il accept asa cum este si incerc sa-l protejez cat pot.
b) Il duc la un psihiatru pentru copii.
c) Il expun la oameni si locuri straine ca sa-si infranga temerile.
d) Fac diverse jocuri, exercitii, experiente care sa-l invete treptat sa se acomodeze cu oameni si locuri noi.

10) Demult vreti sa reluati antrenamentul la un sport practicat in copilarie ; acum v-ati hotarat si vreti sa folositi timpul cat mai eficient. Ce faceti ?
a) Ma limitez la timpul zilnic alocat exercitiilor.
b) Aleg exercitii care imi par mai grele.
c) Fac exercitii doar cand am chef.
d) Incerc cele mai grele exercitii, acelea care par a fi peste puterile mele.


Modul de notare si interpretarea raspunsurilor la test :

Intrebarea 1 : a,b,c - 20 de punct.
Intrebarea 2 : b - 20 de puncte.
Intrebarea 3 : a - 20 de puncte.
Intrebarea 4 : c - 20 de puncte.
Intrebarea 5 : c - 20 de puncte.
Intrebarea 6 : b,c - 5 puncte, d - 20 de puncte.
Intrebarea 7 : a - 20 de puncte.
Intrebarea 8 : b - 20 de puncte.
Intrebarea 9 : b - 5 puncte, d - 20 de puncte.
Intrebarea 10 : b - 20 de puncte.


Se aduna punctele obtinute la cele zece raspunsuri. Semnificatia scorului total este :

Daca ati obtinut sub 100 de puncte, sunteti sub medie, cu siguranta sunteti foarte incordat/a. Trebuie sa va imbunatatiti inteligenta emotionala, aratand mai des ce simtiti; nu e nimic rau in a va manifesta emotiile. Incercati, va veti simti mai bine.

Daca ati obtinut 100 de puncte, ati obtinut un punctaj mediu, pentru ca va exprimati emotiile, dar nu atat cat ar fi de dorit. Aratati-va mai mult emotiile; plangeti cand va vine sa plangeti si zambiti cand sunteti bucurosi.

Daca ati obtinut 125-175 de puncte aveti o inteligenta emotionala peste medie. Empatia si deschiderea dvs. catre exterior sunt semne de inteligenta emotionala crescuta. Manifestarea emotiilor face bine si sanatatii dvs.

Daca ati obtinut 200 de puncte, aveti o inteligenta emotionala exceptionala; cu astfel de inteligenta emotionala puteti fi chiar psiholog.


REDACTIA

*Reproducerea neautorizata a textelor sau imaginilor de pe acest site este interzisa. Preluarea textelor publicate se poate face doar cu acordul General Editor A.A.P.E.S.








Acest Articol este disponibil la InfoTerapii

http://www.infoterapii.ro/article.php?storyid=186